Голові Державного агентства земельних ресурсів України
Рудику С.Я.
МСП 03680, м. Київ, вул. Народного ополчення, 3
Копія:
Міністерство аграрної політики та продовольства України
01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 24
Міністерство освіти та науки України
01135, м. Київ, просп. Перемоги, 10
Національна академія аграрних наук України
03022, м. Київ, вул. Васильківська, 37
Щодо функціонування науково-експертної ради
Шановний Сергіє Ярославовичу!
За інформацією офіційного веб-сайту Держземагентства України, з метою забезпечення підготовки соціально-економічних реформ у процесі здійснення земельної реформи Вами було підписано наказ від 27.06.2014 № 203 «Про внесення змін до наказу Держземагентства України від 16.05.2011 № 7», яким було затверджено новий склад Науково-експертної ради при Державному агентстві земельних ресурсів України.
При цьому відвертий подив викликає той факт, що Вами було сформовано склад Науково-експертної ради виключно з числа співробітників центрального апарату Держземагентства України та двох керівників підвідомчих державних підприємств, більшість з яких взагалі не є науковими працівниками, не мають наукових ступенів за спеціальностями, що відповідали б профілю діяльності Держземагентства України, а також не володіють досвідом науково-експертної діяльності.
Загальноприйнятою в Україні є практика, коли науково-експертні ради формуються з числа відомих та авторитетних науковців, експертів, які у подальшому здійснюють кваліфікований розгляд наукових рекомендацій та інших пропозицій щодо розвитку головних напрямів науки і техніки у відповідних сферах відомчого регулювання. Такий підхід дозволяє підвищувати якість та обґрунтованість заходів державного регулювання, забезпечувати виваженість державних управлінських рішень.
Таким чином, науково-експертна рада при центральному органі виконавчої влади – це, перш за все, управлінський інструмент, за допомогою якого керівник органу влади може отримувати фахову незалежну оцінку програм та проектів, що реалізуються його відомством, з боку провідних дослідників та експертів, які представляють авторитетні академічні наукові центри, вищі навчальні заклади та профільні експертно-аналітичні організації.
Проте, якщо науково-експертні ради відомств будуть формуватися виключно із числа працівників відомства за «посадовим» принципом, то такі дорадчі органи навряд чи стануть платформою для наукової дискусії та діалогу експертів. Натомість, вони перетворяться у черговий «гвинтик» бюрократичного механізму, що лиш імітуватиме науково-експертну діяльність.
Навіть попередній керівник агентства – Сергій Тимченко – яскравий представник «межигірської» політичної епохи, не побоявся своїм наказом від 27.03.2013 № 130 сформувати склад Науково-експертної ради Держземагентства України з числа дійсно відомих науковців та експертів, що працюють у сфері земельних відносин, попри те, що більшість з них давали критичну оцінку роботі очолюваного ним відомства.
Перемога Майдану дала надіюукраїнському суспільству на те, що діяльність органів влади ставатиме більш відкритою та професійною. Чому ж саме тепер Держземагентству України при «підготовці соціально-економічних реформ у процесі здійснення земельної реформи» стали заважати наукові знання та досвід: академіка НААН України, доктора економічних наук, професора Леоніда Яковича Новаковського – чи не найвідомішого землевпорядника країни, що є одним із «архітекторів» вітчизняної земельної реформи? члена-кореспондента НААН України, доктора економічних наук, професора Антона Миколайовича Третяка – розробника десятків законодавчих і підзаконних актів, що регулюють земельні відносини? доктора юридичних наук, професора Анатолія Миколайовича Мірошниченка – чи не найкращого вітчизняного експерта із земельного права, автора найавторитетнішого коментаря до Земельного кодексу України? доктора технічних наук, професора Юрія Олександровича Карпінського – розробника вітчизняної системи геодезичних координат, численних проектів зі створення баз та банків геопросторових даних? доктора географічних наук Юрія Миколайовича Палехи – провідного експерта з грошової оцінки земель населених пунктів в Україні? доктора економічних наук Андрія Геннадійовича Мартина – знаного експерта з регулювання ринкових земельних відносин? доктора економічних наук Віктора Мефодійовича Заяця – розробника методичних засад експертної грошової оцінки земель? кандидата сільськогосподарських наук Олександра Павловича Канаша – чи не найвідомішого ґрунтознавця України, а також інших знаних науковців?
Цілком розуміло, що створення будь-яких консультативно-експертних органів при органі влади є питанням виключної компетенції його керівника. Проте, зважаючи на те, що Держземагентство України з тих або інших причин не має можливості або бажання співпрацювати із фаховим науково-експертним середовищем, ми пропонуємо керівництвуДержземагентства Україниприйняти відповідальне рішення і остаточно ліквідувати науково-експертну раду як дорадчий орган, адже «оновлений» формат її роботи скоріше характерний для колегій або апаратних нарад. «Нова» рада навряд чи буде здатна здійснювати незалежну науково-експертну діяльність, а її «рішення» не будуть користуватися авторитетом у професійних та наукових колах.
Просимо поінформувати Асоціацію «Земельна спілка України» про результати розгляду цього звернення.
З повагою,
Президент Асоціації
«Земельна спілка України» Андрій Кошиль