1. Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
2. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
3. Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок.
Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності провадиться:
щодо земельних ділянок, розташованих у межах населеного пункту, - сільською, селищною, міською радою;
щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, - районною державною адміністрацією, а щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, що не входять до території району, або в разі якщо районна державна адміністрація не утворена, - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється, розробляється на замовлення власника земельної ділянки без надання дозволу Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування на його розроблення.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється в порядку, встановленому законом.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення.
Відмова Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у зміні цільового призначення земельної ділянки або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
5. Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 цього Кодексу.
Земельні ділянки, що належать до земель оборони, використовуються виключно згідно із Законом України "Про використання земель оборони".
ЗСУ: Коментована стаття закріплює положення про те, що віднесення земель України до конкретної категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування.
Зміна цільового призначення земель теж провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою.
Загалом процедура зміни цільового призначення земельної ділянки виглядає таким чином.
Перш за все, потрібно звернутися до землевпорядної організації та замовити виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною її цільового призначення. Для розроблення такого проекту не потрібно отримувати дозвіл органів влади чи місцевого самоврядування. Підставою для розробки проекту відведення земельної ділянки є договір між власником земельної ділянки та організацією-розробником такої документації. Максимальний термін розроблення такої документації складає 6 місяців. Розроблений проект землеустрою проходить погодження органами виконавчої влади відповідно до статті 186-1 ЗКУ (див. коментар до статті 186-1).
Певні особливості у разі зміни цільового призначення земельних ділянок при створенні об’єктів природоохоронного призначення визначені Законом України «Про природно-заповідний фонд України», а у разі зміни цільового призначення земельних ділянок при створенні об’єктів історико-культурного призначення слід враховувати особливості, встановлені Законом України «Про охорону культурної спадщини».
Крім того, деякі проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок підлягають обов’язковій державній експертизі, що здійснюється відповідно до ч. 3 ст. 186 ЗК України, Закону України «Про державну землевпорядну експертизу землевпорядної документації».
З початком 2013 року в Україні запрацював Державний земельний кадастр. Відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр» необхідно звернутися до державного кадастрового реєстратора територіального (районного, міського) органу Держземагенства України із заявою про внесення змін до відомостей про земельну ділянку.
Після проведення реєстрації змін до відомостей про земельну ділянку у Державному земельному кадастрі, потрібно звернутися із клопотанням про затвердження проекту до:
сільської, селищної, міської ради - якщо земельні ділянки розташовані у межах населеного пункту;
районної державної адміністрації – якщо земельні ділянки розташовані за межами населених пунктів;
Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної державної адміністрації – якщо земельні ділянки розташовані за межами населених пунктів, що не входять до території району, або в разі якщо районна державна адміністрація не утворена.
Засвідчену копію рішення уповноваженого органу влади про затвердження проекту та зміну цільового призначення земельної ділянки вказаний вище орган має надати територіальному органу Держземагенства для внесення відомостей про прийняття такого рішення до Державного земельного кадастру.
На особливу увагу заслуговує ч. 5 коментованої статті, яка закріпила, що власник або користувач самостійно визначає види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель. Дана норма має досить важливе значення для громадян, адже закріпила, що земельна ділянка може використовуватися власником або користувачем у будь-який спосіб, що відповідає категорії земельної ділянки. При цьому, авжеж, необхідно враховувати містобудівну документацію, наявність зон із особливим режимом використання тощо. Виключення із цього правила становить використання земель сільськогосподарського призначення та земель оборони.
Читайте також: Земельний кодекс України. Стаття 19. Категорії земель
© 2014 Асоціація «Земельна спілка України». Всі права захищено.
Дана інформація була підготовлена Асоціацією «Земельна спілка України». Забороняється відтворення та використання повністю або будь-якої частини даної інформації у будь-якому форматі, включаючи графічний, електронний, копіювання, передрук чи використання в будь-який інший спосіб без письмової згоди Асоціації «Земельна спілка України».