Землі на всіх не вистачить. Чому з безоплатною приватизацією треба закінчувати

17.09.2019

Сергій Біленко для ЄП

Система безоплатної приватизації уже давно перетворилася в неприховане джерело корупції, яке збагачує тих, хто розпоряджається дефіцитним товаром — землею.

Ймовірно, багато кого це здивовує, але за законом українці ще мають право на безкоштовну приватизацію землі. Не просто на якийсь клаптик. Потенційно кожен українець протягом життя може безкоштовно приватизувати 6 земельних ділянок, загальна площа яких може сягати 6 га. 

Принаймні, так написано в Земельному кодексі. Проте в реальному житті використовують цю норму далеко не всі. 

На всіх землі не вистачить, бо нас не 20 мільйонів

За законом — стаття 121 Земельного Кодексу України — кожен громадянин України має право безоплатно отримати у власність від держави або територіальної громади 6 ділянок у будь-якому куточку України:

  • до 2 га — для особистого селянського господарства (ОСГ)
  • до 0,25 га (у селах), до 0,15 га (у селищах), до 0,10 на (у містах) — присадибна ділянка (для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд)
  • до 0,12 га — для садівництва
  • до 0,10 га — для дачного будівництва
  • до 0,01га — для будівництва індивідуальних гаражів
  • у розмірі земельної частки (паю) (в середньому по Україні — 3,6 га) — для ведення фермерського господарства.

Виходить, що на одну людину, за чинним Земельним Кодексом, припадає від 5,93 га до 6,08 га.

 

Чи реально це, зважаючи, що вся територія України — 60,4 млн га, а населення — 44 млн?

 

За інформацією Держгеокадастру, у приватній власності перебуває вже 60% земель України, а правом безоплатної приватизації скористалися 17 млн осіб. Тож якщо навіть припустити, що вони більше не претендуватимуть на безоплатне отримання земель, лишається ще 27 млн осіб, яким закон ніби гарантує ще приблизно… 160 млн га. Хоча залишилося 24 млн га включно із заповідниками, річками, лісами і дорогами.

 

Тим часом щороку народжуються нові українці, які також мають право на свої 6 га землі.

Тож абсолютно зрозуміло, що на всіх земель в Україні не вистачить. Вже давно ці норми Земельного кодексу розраховані лише на "обраних" і відверто провокують корупцію. Раніше чи пізніше їх треба скасовувати.

 

Бардак в обліку

Як не дивно це виглядає, але в Україні не ведеться облік громадян, які скористалися правом безоплатної приватизації земель.

 

За законом, право безоплатної приватизації за кожним видом використання може бути реалізовано громадянином лише один раз. Проте будь-який механізм забезпечення цих норм, відсутній. Тобто у держави відсутня інформація, хто отримав одну ділянку, а хто — 10.

Тож, якщо людина звертається із заявою, органи, які розглядають цю заяву, не знають, чи реалізував заявник своє право на безоплатну приватизацію. В результаті, при бажанні, цілком можна отримати від держави скільки завгодно "дармових" ділянок. Це є особливо ганебним зараз, коли вся реєстрація щодо прав на землю фіксується в електронному вигляді.

 

Таким чином, дієвий механізм контролю за безоплатним відведенням земельних ділянок відсутній.

"Герої" безоплатної приватизації

 

Хто найбільше зацікавлений в існуючій системі безоплатної передачі земель – неконтрольованій і нереальній для більшості громадян? Відповідь проста – органи влади.

 

Багато посад в Україні "продаються" саме з урахуванням того, що, перебуваючи на них, можна дерибанити землю. Мало того, є декілька посад, які були, і є цікавими винятково задля оборудок із землею. Це: начальники територіальних управлінь Держгеокадастру, сільські, селищні міські голови, голови місцевих державних адміністрацій.

 

Який механізм "корупційного заробітку"? Візьмемо звичайну пересічну людину, без зв’язків в органах влади. Приходить вона до місцевої ради і просить надати їй у власність земельну ділянку. Їй або відмовляють одразу, або після того, як не набирається потрібна кількість голосів на сесії місцевої ради.

 

Потім приходить інша особа, вже попередньо домовившись про хабар — їй всі двері відкриті.

 

Такий же алгоритм дій в органах державної влади. Хто б не розпоряджався державною і комунальною землею, він постійно буде перебувати під спокусою земельного дерибану. Це стосується будь-яких органів.

 

Інформація про площі безоплатно переданих земель  хоч і не дає загальної картини щодо кількості тих, хто скористався правом безоплатної приватизації, зате дозволяє зрозуміти обсяги корупції. 

 

За період з 2013 по 2019 роки тільки органами Держгеокадастру, тобто не рахуючи районні адміністрації, місцеві ради, було передано у власність 597,8 га. Хабар за "безоплатне" виділення 1 га по Україні, наприклад, під особисте селянське господарство, становить в середньому 1000 дол за гектар.

 

Якщо припустити, що хоча б третина земель виділяється без додаткових "доплат", то обсяг корупції обчислюється у сотнях мільйонів доларів. 

 

При цьому слід взяти до уваги, що розміри хабарів для землі під забудову (у тому числі й ОСГ з можливістю зміни цільового призначення) становлять значно більші суми — вони можуть сягати половини ринкової вартості і вимірюються вже тисячами доларів за сотку. 

 

До прикладу: ринкова ціна гектрара ОСГ під Києвом, цільове призначення якого буде змінено під забудову, сягає 500 тис дол.

 

В результаті система безоплатної приватизації щорічно обкрадає державний і місцеві бюджети на величезні суми.

 

Мета не виправдовує засобів

Треба відверто констатувати: земельні ділянки приватизуються здебільшого не для їх використання, а для перепродажу, передачі в оренду іншим особам, часто — зі зміною цільового призначення.

 

З іншого боку, безоплатна приватизація — це ніби спосіб матеріальної підтримки малозабезпечених громадян, або тих, хто має заслуги перед державою. Однак тут є як мінімум дві проблеми.

 

По-перше, немає ніяких гарантій, що людина зможе скористатися цим правом — тут все залежить від рішення чиновника, який не завжди стає на бік людини.

 

По-друге, як правило, навіть згадані категорії громадян беруть ділянки не для того, щоб займатися фермерством чи щось вирощувати для себе, а на перепродаж. І це ще більше "комерціалізує" так звану "безоплатну приватизацію".

 

Якщо я хочу продати ділянку, то можу вкласти в її отримання певні кошти. Як? Заплатити тим, хто може ухвалити потрібне рішення. В результаті процес безоплатної приватизації перетворився у тіньовий бізнес. 

 

З нинішньої ситуації випливає, що якщо держава хоче економічно підтримати певні категорії громадян, не обов’язково це робити саме землею — це може бути грошовий еквівалент. Все рівно безоплатно одержана земля буде продана.

 

Від таких змін нічого не втратять пересічні громадяни, які й так у переважній більшості не можуть скористатися правом "безоплатної приватизації" безоплатно.

 

Не втратять незахищені верстви населення, які хочуть обробляти землю, якщо їм буде надано пільгові умови придбання.

 

Не втратять учасники АТО та їх родини — вони матимуть змогу отримати винагороду у грошовій формі одразу, без принизливих процедур "вибивання" ділянок у корумпованих чиновників, щоб потім, врешті, все одно продати цю землю та отримати кошти.

 

Суттєво втратять лише ті, хто "сидить на розподілі" так званої "дармової землі". Цих "героїв" час від часу викривають правоохоронні органи. Скасування цієї відверто атавістичної норми зменшило б і спокуси для корупціонерів, і завантаженість правоохоронців.

 

Сергій Біленко, експерт із земельних питань

 

 

Про "Земельну спілку України"

 

 

Асоціація "Земельна Спілка України" (ЗСУ) була заснована в 2004 році групою землевпорядних організацій. Асоціація є недержавною неприбутковою організацією.
 

Клієнти та партнери

  • Комітет з питань аграрної політики та земельних відносин ВР
  • Міністерство аграрної політики та продовольства
  • Держгеокадастр
  • Міністерство юстиції України
  • Державна реєстраційна служба України
  • Національний Університет біоресурсів і природокористування України
  • Проект USAID АгроІнвест
  • Проект USAID Правова країна
  • United Nations Development Programme (UNDP)
  • Food and Agriculture Organization (FAO)
  • BVVG Bodenverwertungs- und -verwaltungs GmbH
  • Асоціація фермерів та приватних землевласників України
  • Український союз промисловців та підприємців
  • Українська національна іпотечна асоціація
  • Асоціація адвокатів України
  • Український клуб аграрного бізнесу

Змі про нас

Земельна реформа 2021 – дорожня карта запуску ринку землі

Детальніше...

Війна за ринок землі – законопроєкт №2194...

Детальніше...

Зміна підходу до розрахунку нормативної грошової оцінки землі – що зміниться для аграріїв та власників паїв?

Кабінет Міністрів України пропонує затвердити нову уніфіковану методику нормативної грошової оцінки (НГО) земельних ділянок. Відповідний проєкт постанови уряду розміщено на сайті Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства. AgroPolit.com дізнався думку авторів постанови, землевпорядників та фахівців із земельних питань про причини та наслідки нововведень.

Детальніше...

Голова Держгеокадастру пояснив, що буде з орендою паїв після земельної реформи

Детальніше...

Земля громадам від Президента: де її шукати?

Детальніше...

Роман Лещенко – про передачу державних земель народу, інвентаризацію, корупцію, детінізацію, безоплатну приватизацію

Детальніше...

Держгеокадастр за 2 місяці скоротить 60% працівників

Держгекокадастр за 2 місяці скоротить 60% працівників. Про це під час Всеукраїнського земельного форуму заявив керівник Держгеокадастру Роман Лещенко. 
Детальніше...

Бюджет України-2021: завдання вижити – пошук ресурсів для покриття дефіциту

Детальніше...

Суд заарештував земельні ділянки Андрія Вавриша - "Наші Гроші"

Детальніше...

Що не так із новим податком на землю

Детальніше...

Послуги

Увага!

Земельна спілка України

- не надає безкоштовних консультацій

- не допомагає безкоштовно отримати і оформити землю

- не займається оформленням окремих ділянок площею менше 2,1 га або паїв

- не працює у вихідні і святкові дні

 

Для замовлення послуг звертайтеся за телефонами:

38 098 508 80 00

Наша електронна пошта

office@zsu.org.ua

 

 

Асоціація «Земельна спілка України» надає послуги на території всієї України через мережу з більш ніж 40 представництв і партнерських організацій:

 

Усні консультації

 

Письмові консультації

 

Земельні спори (в тому числі межові). Їх вирішення в суді

 

Оскарження упереджених висновків державних органів щодо документації із землеустрою та оцінки земель

 

Первинна громадська науково-технічна експертиза документації із землеустрою та оцінки земель

 

Безпілотні технології в сільському господарстві

 

Безпілотні технології в промисловості

 

Проект відведення земельної ділянки. Технічна документація із землеустрою

 

Купівля-продаж землі

 

Оптимізація плати за землю

 

Аудит земельної ділянки

 

Підготовка договорів і кошторисів щодо землевпорядних послуг

 

Інвентаризація земель

 

Топозйомка 1:500, 1:2000

 

Представництво інтересів

 

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки

 

Винесення в натуру меж земельної ділянки

 

Зміна цільового призначення (переведення земель)

 

Оформлення договорів оренди землі та їх подовження

 

Переоформлення земельної ділянки на нового власника

 

Брокерські послуги

 

Законотворча діяльність та лобіювання інтересів

 

Консолідація земель сільськогосподарського призначення (формування єдиних масивів)

 

Розділ і об'єднання земельних ділянок

 

Розробка еколого-економічного обґрунтування

 

Експертна грошова оцінка земельної ділянки

 

Комерційні послуги для фермерів

 

Супровід угод, пов'язаних із землею

 

Чому клієнти обирають Земельну спілку України?

 

З послугами для агробізнесу Ви можете ознайомитися на наших сайтах (http://zem.com.ua/ та http://koshyl.wix.com/land-for-garden)

 

Послуги для компаній

 

 

 

 

 

Послуги для громадян

 

 

Продати земельну ділянку
 
 
Послуги для бізнесу
 
 
Послуги для фізосіб
 
Консультації
 

Комерційні послуги та консультації т044-384-08-66044-384-08-68

© 2004-2021 Асоціація «Земельна спілка України». Усі права захищено.

Цей веб-сайт є власністю Асоціації «Земельна спілка України ». Авторські права на всі матеріали, представлені на цьому сайті, належать Асоціації «Земельна спілка України» або безпосередньому авторові цих матеріалів, якщо в тексті не вказується інше. Будь-яке копіювання, у тому числі окремих частин текстів чи зображень, публікування і републікування, передрук чи будь-яке інше поширення матеріалів, що містяться на цьому сайті, в якій би формі та яким би технічним способом воно не здійснювалося, дозволено при умові обов'язкового вказання активного гіперпосилання на цей сайт.