Що не так із новим податком на землю

Чому впровадження податкового навантаження на 1 га землі вдарить по малим підприємцям

Почну з висновків:

1) Агрохолдинги — це побічний продукт незавершеної внаслідок мораторію земельної реформи.

2) Її результатом мав стати потужний клас одноосібників.

3) Вони не несуть у собі жодної з тих загроз, якими лякають лобісти законопроєкту 3131.

4) Його ухвалення може знищити перші паростки підприємництва на селі. Якщо ви й так це знаєте, можете далі не читати. Якщо потребуєте пояснень — далі аргументація.

Земельній реформі 30 років

Земельна реформа — найдовша в історії України. Що б не говорили «нові обличчя», а вона почалася задовго до них. Навіть до здобуття незалежності. Постанова Верховної Ради УРСР «Про земельну реформу» була ухвалена ще 1990-го року. Тоді всі землі були в державній власності, а реформа хотіла передати їх у приватну. Щоб ті, хто нею володітиме, її й обробляв. Земля мала стати предметом застави, аби власник міг отримати під неї кредит і купити, наприклад, трактор.

Але мораторій на продаж земель сільськогосподарського призначення і постійне його продовження повів цю реформу за іншим сценарієм. Рілля дійсно стала приватною, але основною формою правовідносин стала оренда. Так у нас з’явилися агрохолдинги, як побічний продукт мораторію. Натомість, кінцевої мети земельної реформи — масової появи приватних фермерів — ми так і не досягли.

Попри це, в останнє десятиліття в Україні почало з’являтися таке явище, як одноосібники. Це люди, які обробляють іноді по 10, іноді по 200 гектарів землі. Частина цієї землі - у власності самого фермера і членів його сім'ї, решта — належить його родичам, друзям, сусідам і просто односельцям.

Скільки зараз в Україні таких одноосібників? Точної статистики немає ні в кого. Приблизні розрахунки говорять, що їх близько 20 тисяч. Погодьтесь, це не ті масштаби, які б могли створювати незручності чи тим паче якось загрожувати агрохолдингам. Одноосібник не має такої ефективності виробництва, не може залучати кредитні ресурси під 3 відсотки на рік (чи під 0% назавжди, приміром, продавши частину своїх акції на фондовій біржі). Однак, із моменту появи одноосібників агрохолдинги використовували фінансові та політичні ресурси, щоб їх позбутися.

Задушити одноосібників податком

Ідея обкласти дрібних аграріїв безумовним податком на землю — не нова. Вперше я почув про неї 2017-го року від представників великих агрохолдингів, які мали потужне лобі в органах влади. Тоді вони просто хотіли відмахнутися від цих маленьких агровиробників.

Щоб їх просто не стало. Але ми розуміли, що такими діями можна завдати шкоди соціально вразливим верствам населення. Адже новий податок збільшує навантаження насамперед на власника паю, а це здебільшого — пенсіонери.

Крім того, пропонувалося під одну гребінку взяти всіх: і тих, у кого в обробітку тисяча гектарів, і тих, у кого біля хати 60 соток городу. Тоді ця ідея просувалася з тезою «вирівняти податкове навантаження на 1 гектар». Але насправді, це вирівнювання — лише уявне.

Кожен агрохолдинг дійсно може платити з кожного гектара землі 3−5 тис грн цього податку. Але вони — це здебільшого вертикально інтегровані компанії, які мають власну переробку, зберігання, суміжні бізнеси й офшори. Я не звинувачую агрохолдинги в ухиленні від сплати податків, більшість із них проходить міжнародний аудит. Але на відміну від одноосібників, вони мають змогу залучати найкращих консультантів щодо оподаткування, можуть оптимізувати своє податкове навантаження і як експортери отримують відшкодування ПДВ. Про доступ до довгих і дешевих кредитів я згадував раніше.

Тож, якщо й говорити про рівні умови, то вони мають бути рівними всюди. А якщо рівними всюди умови бути не можуть, то спроба впровадити податкове навантаження на 1 га призведе, як це не парадоксально, до поглиблення нерівності. До вересня 2019-го року ідея встановлення безумовного податку на землю залишалася лише розмовами через жорстку позицію уряду. Але зараз для агрохолдингів настав ідеальний момент, коли влада не розуміє, за що голосує і які закони приймає. Якщо Рада дозволила імпорт електроенергії з Росії, який убиває українську енергетику, то чому б Раді не встановити безумовний податок на 1 га, який вбиває дрібних підприємців?

Тіньовий ринок і «чорне» зерно

Лобісти поставленого податку на землю сільськогосподарського призначення застосовують два аргументи. Одним із них є теза про детінізацію ринку сільгосп продукції. Нібито одноосібники продають вирощене зерно за готівку, не платять жодних податків, і тому агрохолдинги знаходяться в нерівних із ними умовах.

Так. Одноосібники не за все розраховуються в безготівковій формі, не мають повної і прозорої звітності, щось оплачують готівкою, урожай здебільшого теж продають так само. Їхня діяльність, дійсно, знаходиться частково в тіні. Але при цьому, фермери продають зерно дешевше, і не рідко тим же агрохолдингам. Одноосібники платять податків не менше, ніж приватний підприємець у місті, який працює на єдиному податку.

Якщо такий одноосібник за підсумками року зможе відкласти $4−5 тис, то майже напевне він витратить їх на навчання своїх дітей або на придбання житла. І ці гроші одразу повернуться в економіку України. Але головне — не це. Загалом, якщо ми говоримо про боротьбу із «чорним» ринком зерна, то слід не в рази підвищувати податок на землю, а краще контролювати походження зерна, яке перебуває в обігу. А особливо — експортується. Для цього є всі можливості, але, напевно, не вистачає бажання.

Наповнення місцевих бюджетів

Другим аргументом, який з’явився нещодавно, стала турбота аграрного лобі про доходи місцевих бюджетів. Але якщо законодавці так сильно переймаються тим, скільки платять одноосібники за землю, їм точно варто було б так само перейнятися тим, скільки платять агрохолдинги за польові дороги, відумерлу спадщину та невитребувані паї. І чи платять вони за них взагалі.

А наповнення місцевих бюджетів за рахунок плати за землю має такий резерв, як посилення контролю. Завдяки урядовій політиці в 2019-му році всі об'єднані територіальні громади отримали у свою комунальну власність державну землю. Єдине, чого їм не вистачає для ефективного наповненням власного бюджету — це контрольних функцій. Ці контрольні функції наразі є в Держгеокадастру. І я думаю, що їм варто було би більше зосередитися на співпраці з ОТГ: знаходити і вживати заходи до тих, хто використовує землю, але не платить за неї. Це і є справжньою детінізацією доходів, а не підвищення в рази податків на 1 га за формулою безумовного оподаткування, коли ти платиш навіть не використовуючи цю землю.

Реальна мета нового податку на землю

І зараз у багатьох виникає недобре передчуття, що нова активізація лобіювання цього податку покликана вже навіть не боротися з одноосібниками. А створити умови, за яких власність на землю стане обтяженням, яке спонукатиме людей продавати свою власність. В цьому випадку — землю.

Законопроєкт 3131 безумовно стане серйозним стимулом для продажу землі. Якщо зараз соціологія показує, що землю готові продати 10% власників, то це люди, які хочуть продати її з власної волі. А після запровадження безумовного податку, до них може додатися ще 30−40% людей, яких до цього буде підштовхувати система оподаткування.

Нова обгортка для боротьби зодноосібниками

Цього тижня, під тиском негативних коментарів щодо цієї ініціативи, автори законопроєкту внесли на заміну інший 3131-д, в якому дещо послабили умови оподаткування. Приміром, нардепи прописали преференції для сімейних фермерських господарств — не скасувавши, а лише відтермінувавши для них сплату цього податку, а також дещо знизивши його ставку. Але я б порівняв цей крок із заміною гільйотини на смертельну ін'єкцію — це всього лише гуманніший спосіб, але все одно страта.

Результат від такої заміни не зміниться — ті цілі, які поставили перед лобістами цього законопроєкту, так само досягаються новою редакцією документа. Насправді, єдине, що можна зробити з цією ініціативою — не приймати її.

Конкуренція — це основа сучасної цивілізації. Вбивши дрібних підприємців, ми знищуємо там конкуренцію та знищуємо село.

 

NV.UA

Про "Земельну спілку України"

 

 

Асоціація "Земельна Спілка України" (ЗСУ) була заснована в 2004 році групою землевпорядних організацій. Асоціація є недержавною неприбутковою організацією.
 

Клієнти та партнери

  • Комітет з питань аграрної політики та земельних відносин ВР
  • Міністерство аграрної політики та продовольства
  • Держгеокадастр
  • Міністерство юстиції України
  • Державна реєстраційна служба України
  • Національний Університет біоресурсів і природокористування України
  • Проект USAID АгроІнвест
  • Проект USAID Правова країна
  • United Nations Development Programme (UNDP)
  • Food and Agriculture Organization (FAO)
  • BVVG Bodenverwertungs- und -verwaltungs GmbH
  • Асоціація фермерів та приватних землевласників України
  • Український союз промисловців та підприємців
  • Українська національна іпотечна асоціація
  • Асоціація адвокатів України
  • Український клуб аграрного бізнесу

Змі про нас

Земельна реформа 2021 – дорожня карта запуску ринку землі

Детальніше...

Війна за ринок землі – законопроєкт №2194...

Детальніше...

Зміна підходу до розрахунку нормативної грошової оцінки землі – що зміниться для аграріїв та власників паїв?

Кабінет Міністрів України пропонує затвердити нову уніфіковану методику нормативної грошової оцінки (НГО) земельних ділянок. Відповідний проєкт постанови уряду розміщено на сайті Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства. AgroPolit.com дізнався думку авторів постанови, землевпорядників та фахівців із земельних питань про причини та наслідки нововведень.

Детальніше...

Голова Держгеокадастру пояснив, що буде з орендою паїв після земельної реформи

Детальніше...

Земля громадам від Президента: де її шукати?

Детальніше...

Роман Лещенко – про передачу державних земель народу, інвентаризацію, корупцію, детінізацію, безоплатну приватизацію

Детальніше...

Держгеокадастр за 2 місяці скоротить 60% працівників

Держгекокадастр за 2 місяці скоротить 60% працівників. Про це під час Всеукраїнського земельного форуму заявив керівник Держгеокадастру Роман Лещенко. 
Детальніше...

Бюджет України-2021: завдання вижити – пошук ресурсів для покриття дефіциту

Детальніше...

Суд заарештував земельні ділянки Андрія Вавриша - "Наші Гроші"

Детальніше...

Що не так із новим податком на землю

Детальніше...

Послуги

Увага!

Земельна спілка України

- не надає безкоштовних консультацій

- не допомагає безкоштовно отримати і оформити землю

- не займається оформленням окремих ділянок площею менше 2,1 га або паїв

- не працює у вихідні і святкові дні

 

Для замовлення послуг звертайтеся за телефонами:

38 098 508 80 00

Наша електронна пошта

office@zsu.org.ua

 

 

Асоціація «Земельна спілка України» надає послуги на території всієї України через мережу з більш ніж 40 представництв і партнерських організацій:

 

Усні консультації

 

Письмові консультації

 

Земельні спори (в тому числі межові). Їх вирішення в суді

 

Оскарження упереджених висновків державних органів щодо документації із землеустрою та оцінки земель

 

Первинна громадська науково-технічна експертиза документації із землеустрою та оцінки земель

 

Безпілотні технології в сільському господарстві

 

Безпілотні технології в промисловості

 

Проект відведення земельної ділянки. Технічна документація із землеустрою

 

Купівля-продаж землі

 

Оптимізація плати за землю

 

Аудит земельної ділянки

 

Підготовка договорів і кошторисів щодо землевпорядних послуг

 

Інвентаризація земель

 

Топозйомка 1:500, 1:2000

 

Представництво інтересів

 

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки

 

Винесення в натуру меж земельної ділянки

 

Зміна цільового призначення (переведення земель)

 

Оформлення договорів оренди землі та їх подовження

 

Переоформлення земельної ділянки на нового власника

 

Брокерські послуги

 

Законотворча діяльність та лобіювання інтересів

 

Консолідація земель сільськогосподарського призначення (формування єдиних масивів)

 

Розділ і об'єднання земельних ділянок

 

Розробка еколого-економічного обґрунтування

 

Експертна грошова оцінка земельної ділянки

 

Комерційні послуги для фермерів

 

Супровід угод, пов'язаних із землею

 

Чому клієнти обирають Земельну спілку України?

 

З послугами для агробізнесу Ви можете ознайомитися на наших сайтах (http://zem.com.ua/ та http://koshyl.wix.com/land-for-garden)

 

Послуги для компаній

 

 

 

 

 

Послуги для громадян

 

 

Продати земельну ділянку
 
 
Послуги для бізнесу
 
 
Послуги для фізосіб
 
Консультації
 

Комерційні послуги та консультації т044-384-08-66044-384-08-68

© 2004-2021 Асоціація «Земельна спілка України». Усі права захищено.

Цей веб-сайт є власністю Асоціації «Земельна спілка України ». Авторські права на всі матеріали, представлені на цьому сайті, належать Асоціації «Земельна спілка України» або безпосередньому авторові цих матеріалів, якщо в тексті не вказується інше. Будь-яке копіювання, у тому числі окремих частин текстів чи зображень, публікування і републікування, передрук чи будь-яке інше поширення матеріалів, що містяться на цьому сайті, в якій би формі та яким би технічним способом воно не здійснювалося, дозволено при умові обов'язкового вказання активного гіперпосилання на цей сайт.