Земля громадам від Президента: де її шукати?

Під час земельного форуму «Земля – народу», організованого під час візиту на Чернігівщину, Президент Володимир Зеленський озвучив довгоочікувану для багатьох громад звістку – що зможуть отримати від держави землю. Публічне підписання указу № 449/2020, який начебто має передати 2 млн га з державної до комунальної власності, Зеленський продемонстрував зі сцени, де виступав перед представниками аграрного сектору та місцевої влади. Яку землю пообіцяв глава держави, та які юридичні наслідки має підписаний документ, розбирався AgroPolit.com.

 

Указ Президента: після виборів передадуть землю

Громади отримають 2 млн га землі після 25 жовтня 2020 року. Тобто одразу після місцевих виборів. Таку обіцянку озвучив зі сцени Володимир Зеленський.

Я підписую указ про заходи щодо передачі земель сільськогосподарського призначення з державної до комунальної власності... Я всіх вітаю! 26 жовтня 2020 року усі громади мають отримати землі в комунальну власність та зможуть використовувати кошти від землекористування для розвитку і добробуту своїх громад. Ми повертаємо землі людям, з центру – на місця. Це логічно і справедливо. Важливо, що закон забороняє продаж земель комунальної власності, і це є гарантією, що наступні покоління наших українців залишаються і залишатимуться господарями своєї землі. Місцеве самоврядування отримує понад 2 млн га землі, це справді історичний день», – заявив Зеленський.

2 млн га – це те, що залишилось з 10,4 га, які були на обліку у Держгеокадастрі, – продовжив виступ Президента голова Держгеокадастру Роман Лещенко. Хотіли б дати більше, але попередники догосподарювалися, що зникло 5 млн га державної землі! Це виявив аудит Держгеокадастру, розповів нещодавно призначений голова відомств Роман Лещенко.

«Якщо дати відповідь на запитання, скільки Державної землі в Україні, я хочу публічно звернутися до українського народу і безпосередньо до Президента України, і до всього керівництва нашої держави: в Україні 10,4 млн га землі с/г призначення державної форми власності не існує. Це була брехня, вводили в оману і стверджували, що є ця земля, насправді її немає. 1,7 млн га земель державної форми власності були передані в комунальну власність у 2018-2019 рр., і сьогодні, підписавши історично указ, ми передаємо більше ніж 2 млн га землі громадам», – сказав Роман Лещенко.

Голова Держгеокадастру в інтерв’ю Latifundist.com запевнив, що землю передадуть за 2 місяці після місцевих виборів, тобто до нового року.

Згідно з Указом Президента, відповідно до статті 117 Земельного кодексу України, усі державні землі після 25 жовтня Держгеокадастр передасть громадам. Це займе близько 2-х місяців. Фактично Держгеокадастр добровільно відмовиться від державних земель та передасть їх громадам, а вони зареєструють їх як свою комунальну власність в рамках нових адміністративно-територіальних меж і стануть повноцінними власниками цієї землі. Передавши землю громадам, ми також нівелюємо корупційні ризики, які були пов’язані напряму з Держгеокадастром з 2013 року, коли йому передали ці землі в управління», – заявив Лещенко.

Землю громадам обіцяють віддавати за заявками з ОТГ.

«Все залежатиме від того, як швидко громади будуть її приймати. Який вигляд це матиме? Голова Держгеокадастру дає доручення територіальним управлінням, а вони напряму працюють з головами громад – реєструють і передають землю. Тобто це бюрократичний процес: чим швидше громади відреагують – тим швидше перереєструємо. Ми оперативно 100% всієї державної землі передамо народу, тобто громадам. Важливий момент: ми передаватимемо землю вже після місцевих виборів новосформованій владі на базі громад, яку обере український народ! Це наша принципова позиція. Паралельно фіналізуємо ухвалення законопроєкту 2194, який пропише правовий статус комунальної землі, врегулює питання земельних аукціонів, випише всі регламентні процедури переважного права та всі інші аспекти правового врегулювання в земельних питаннях», – додав Лещенко.

Паралельно, пояснює очільник Держгеокадастру, у парламенті проштовхуватимуть закон 2194 у другому читанні, аби дошліфувати решту питань передачі держземель громадам.

«Громади отримають також лісові, водні і всі інші природні ресурси в своє розпорядження після ухвалення законопроєкту №2194. Всі ці важелі дадуть можливість громадам реалізовувати свої регіональні інфраструктурні та інші проєкти. А держава на рівні уряду, президента та Верховної Ради організовуватиме масштабні інфраструктурні будівництва доріг, мостів, шкіл, садочків, лікарень та іншого. Зараз це вже робиться в рамках президентської ініціативи «Велике будівництво».

Загалом же, за словами Романа Лещенка, мета передачі державних с/г земель народу – це відновлення історичної справедливості для українців.

Процес передачі земель народу – логічний і потрібний крок, який слід було зробити раніше. Але в жодної влади на це не вистачило сміливості, бо вони просто цинічно заробляли на державній землі. І наш аудит це підтверджує: нагадаю – ми зафіксували багатомільярдні збитки. Багатьом не подобається така ініціатива Президента і Держгеокадастру, тому ми і бачимо намагання завадити ухваленню в парламенті законопроєкту 2194. Ці люди просто не зацікавлені в реалізації земельної реформи», – наголосив він.

 

Історія питання держземель

За ініціативи уряду Володимира Гройсмана з 1 лютого 2018 року стартувала передача земель поза межами населених пунктів урядом до об’єднаних територіальних громад. Тоді запланували, що 665 уже створених ОТГ отримають у власність землю. Де-юре за децентралізацію відповідав Мінрегіонбуд, але де-факто за земельну – Держгеокадастр. Для підтримки процесу передачі державних земель за межами населених пунктів у комунальну власність ОТГ створили спеціальний сайт, а для консультацій відкрили гарячу лінію.

Не дай Боже, хтось спробує передати землю поза межами населеного пункту (без згоди ОТГ. – Авт.). За це буде чітка кримінальна відповідальність – викинемо з кабінету», – попереджав тоді на початку прем’єр-міністр України Володимир Гройсман.

Що ще потрібно для повноцінної передачі держземель громадам?

Для передачі землі від держави до громад потрібно ще щонайменше 3 ухвалені закони, переконаний перший заступник керівника Всеукраїнської асоціації громад Іван Фурсенко.

«У його указі написано кілька ключових речей: перше – прем’єр-міністру підготувати, а друге – Верховній Раді ухвалити законопроєкт. Це №2194, який забезпечить дерегуляцію у сфері земельних відносин та деконцентрацію. Другий закон, який ще не діє – про завершення просторового планування (№554-ІХ, який ухвалили у квітні 2020 року, але починає діяти з 1 січня 2021 року). Та третій – №2195 «Про земельні аукціони» (ухвалений у першому читанні)», – каже Іван Фурсенко.

На необхідності проведення якісної інвентаризації земель та ухвалення для цього відповідних законів наголошує голова спілки «Центр розвитку земельних правовідносин в Україні» Леонід Корейба.

Інвентаризація земель – це перший вид робіт початкового етапу земельної реформи. На той час було витрачено багато зусиль людської праці землевпорядників, щоб проінвентаризувати землі, до того ж це було зроблено без застосування серверного чи взагалі програмного забезпечення. Процес інвентаризації має бути безперервним і потоковим із постійним оновленням інформації. Одноразовий «клич» до проведення інвентаризації з часом стане застарілим. Цей процес, на жаль, не є налаштованим ані законодавчо, ані технічно. Навіть якщо поставлене серверне обладнання відповідатиме технічним вимогам та запрацює як слід, то перша його мета — це має бути не відображення одноразової інформації, отриманої внаслідок розробки технічної документації, а її постійне оновлення. Цього сучасне законодавство не передбачає», – сказав Корейба.

У президентському указі №449/2020 5 пунктів до уряду та нардепів, уточнює аграрний юрист Анатолій Косован:

  1. активізувати діяльність;
  2. опрацювати питання;
  3. вжити заходів щодо врегулювання питання;
  4. забезпечити супровід законопроєктів;
  5. вжити заходів у межах, встановлених законодавством.

Громади раніше вже отримували землю, каже Косован. І здійснювали це на основі нормативних актів, ухвалених попереднім парламентом ще 2018 року.

Раніше Розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 р. № 60-р передбачило, що державні землі с/г призначення належить передати у комунальну власність об'єднаним територіальним громадам. Водночас Закон України № 2498-VIII від 10 липня 2018 р. передав до комунальної власності земельні ділянки ліквідованих КСП», – пояснив Анатолій Косован.

 

Скільки державної землі: 2 чи 10 млн га?

Уряд Володимира Гройсмана раніше озвучував цифру 10,5 млн га землі державної, з яких 1,7 млн га передали громадам.

«У нас немає інформації про кількість переданих до ОТГ земель, бо Держгеокадастр більше координує ці дії з Мінагрополітики. Вони розуміють, чи справді ця земля передається в комунальну власність. Загалом же це розпорядження уряду – тільки перший крок у питанні передачі с/г земель за межами населених пунктів ОТГ, і без ухвалення базового закону він тимчасовий. Для нас дуже важлива можливість саме управління й обліку всіх земель. Це стосується державної землі, яка є в межах ОТГ, а також – запасу», – розповів тоді в інтерв’ю AgroPolit.com віцепрем’єр-міністр, міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Геннадій Зубко.

Але як показала інвентаризація, цієї землі немає.

«Очевидно, що 2 млн га – це абсолютно не вся земля, яка є. Швидше за все, справді немає тих 10 млн га, і в розпорядженні держави такого величезного масиву немає. Ще у нас залишається Академія аграрних наук, яка продовжує розкрадати державні землі – близько пів мільйона га, вони розташовані на сільських територіях – у селах і селищах», — каже Фурсенко.

Голова Держгеокадастру Роман Лещенко звітує про такі цифри:

У держави немає 10,5 млн га землі і ніколи її не було. Поки триває процес інвентаризації державних земель, про точну цифру говорити зарано. Але, за нашими попередніми підрахунками, наразі у державній власності перебуває понад 4 млн га землі, з яких 1,7 вже передали ОТГ, ще понад 2 млн га буде передано і 0,75 млн га – це землі на балансі Держгеокадастру, які зараз перебувають в управлінні низки держорганів».

 

«Наразі майже всі держпідприємства з орбіти Держгеокадастру доведені до ручки і збитків: «УкрДГП», ДП «Картографія», інститути землеустрою. Схема із банкрутства, наприклад, інститутів дуже проста: всі привабливі замовлення для інститутів забирали приватні підприємства-посередники, де працюють чинні або колишні співробітники інститутів. А весь непотріб, проблеми і збиткові проєкти віддавались на інститут землеустрою. Наразі повернути вкрадені об’єкти складно. Передані до Фонду держмайна вже не повертають. Наявні ж у нас інститути спробуємо зберегти та об’єднати в єдину систему координат під назвою ДП «Інститут землеустрою України». Інститути будуть філіями, а центральне ДП куруватиме їх. Ми ідемо на такий крок, бо інфраструктурно розкидані по Україні інститути без належної системи обліку, контролю та аудиту – не можуть працювати нормально», – сказав Лещенко.

 

Що буде з державними землями, які зараз обробляють держпідприємства?

В уряді розглядають перспективу передачі земель, які перебувають на балансі держпідприємств, розповів Лещенко.

«У Держгеокадастру на балансі є землі, які перебувають у користуванні інших відомств. В управлінні та обробітку НААН, Міноборони, Пенітенціарної служби, МОЗ, аграрних держпідприємств наразі перебуває понад 750 тис. га с/г землі. Зараз триває внутрішня дискусія з приводу подальшої долі цих земель. Сьогодні вся ця земля перебуває фактично в тіньовому обробітку (вирощуються зернові) за схемою договорів про спільну діяльність. З неї фактично не сплачуються податки. Є дві позиції, як бути надалі з цими землями. Перша – законопроєкт голови аграрного комітету Миколи Сольського: приватизувати за формулою 40% – трудовому колективу, 20% – учасникам АТО, 40% – на аукціон. Друга – провести інвентаризацію, передати їх на баланс новоствореного Національного агентства управління земельних ресурсів чи Держгеокадастру без права відчуження цих земель (окрім здачі в оренду на публічних, прозорих аукціонах). Кошти від здачі в оренду направляти в бюджет – це мільярди гривень. При цьому певний земельний баланс для потреб аграрної науки слід залишити. Держава у такому випадку контролює відповідну профільну установу на предмет цільового використання землі та сплати з цих ресурсів податків повною мірою», – сказав Лещенко.

 

Чи можна повернути вкрадене?

Землі, які передадуть громадам, нині є в оренді та обробітку, розповів заступник голови Ради Асоціації «Земельна спілка України» Андрій Мартин.

«Попередній уряд уже виконував подібні завдання за власною ініціативою у 2018 році. Тоді земельні ділянки передавали лише ОТГ. Зараз передавати землю будуть усім громадам, не об’єднаним включно. 2 млн га – це не землі запасу. Переважно це земельні ділянки, які вже перебувають у оренді с/г товаровиробників. Вочевидь, йдеться про те, що хочуть просто замінити власника для передачі землі від держави до територіальних громад. Будь-які намагання завершити земельну децентралізацію заслуговують на схвалення, але в перспективі все має бути більш раціональним і простішим, бо земельна децентралізація – це все-таки не ручна передача земель, а ухвалення законопроєкту №2194, який понад рік лежить в парламенті і передбачає передачу земель за межами населених пунктів у комунальну власність за законом», – сказав Мартин.

Повернути 10,4 га землі, які перейшли з державної власності у приватні руки та які зникли з Держгеокадастру, можливо, розповідає Андрій Мартин, принаймні частково.

Щоб сказати, що землю можна повернути – спочатку треба довести, що вона була вкрадена. У більшості випадків в останнє десятиріччя землі роздавалися на умовах безоплатної приватизації земель. Тому довести, що ділянка була вкрадена – доволі проблематично. У нас щомісяця на умовах безоплатної приватизації Держгеокадастр передавав до 10 млн га землі загалом. Це було передбачено земельним законодавством. Тому вважати, що всі землі, які передавались на умовах безоплатної приватизації, крадені, не можна. Якщо держава хоче провести аудит, можна виявити випадки, де була подвійна приватизація земельних ділянок – коли громадянин бере 2 і більше ділянок землі на умовах безоплатної приватизації. Тоді можна вимагати повернути назад ці земельні ділянки в державну власність або стягнути з громадянина шкоду за шахрайство. Це має бути робота для правоохоронних органів», – сказав Мартин.

Для здійснення операції, яку можна було б назвати «повернення землі», слід створити єдину модель розслідування щодо ділянок, каже заступник Голови Ради Асоціації «Земельна спілка України».

«Треба запровадити алгоритми аналізу наявної інформації в реєстрах речових прав, Держгеокадастрі. І певні порушення можна буде виявити. Сказати, що це буде швидкий процес, не можна. Все ж таки в Україні щороку формується декілька сотень нових земельних ділянок. Якщо є бажання провести такий державний аудит, цим мають займатися органи державного контролю за станом земель – це сьогодні Держгеокадастр та правоохоронні органи, а якщо там є якісь корупційні правопорушення, то НАБУ. Все впирається у спроможність органів влади виявляти та реагувати на правопорушення, звертатися до судів та домагатися вирішення», – пояснює Андрій Мартин.

 

Як використовуються вже передані громадам землі?

У громадах надходжень чекають від оренди землі. Про це розповідає голова Кіптівської ОТГ на Чернігівщині Володимир Кучма.

«Наша громада 2 роки тому була у переліку перших громад, які отримали землю. Наша земля вже у комунальній власності громади. Чи вдається використовувати? Ще не вдається. По-перше, ми передали паї членам громади по 2 га кожному, а подальше використання – будемо здавати в оренду. Ми бачимо, які ці землі, можемо їх виставляти на аукціон, цим самим формувати бюджет громади. Що добре, я тільки за», – розповідає Володимир Кучма.

Поки що аукціони не проводять, тому у громаді гроші від заробленого не розподіляли.

«Куди будуть використовуватись? Хай би ці гроші прийшли, тоді будемо визначатися. У громаді ж не тільки кошти від оренди, є ж інші джерела поповнення», – каже голова ОТГ.

Водночас, чи ефективно у майбутньому будуть витрачені земельні гроші на громаду, залежить від влади на місцях, яку жителі оберуть.  

Є депутатський склад – люди, яким населення делегувало рішення, як розпоряджатися майном громади. І кожне питання земельної ділянки, якщо воно виникає, розглядається на сесії сільської ради. Цього достатньо, щоб люди були інформовані та розпорядилися тією чи іншою земельною ділянкою. Але головне питання – це публічність, щоб люди розуміли, скільки маємо землі. Форма проведення аукціонів відкрита, тому кожен охочий зможе взяти землі в оренду. Коли отримали 2 роки тому землю, наша громада розпоряджалась так, як треба –ухваленням колегіального рішення. Бо якщо отримали, це не означає, що треба зразу роздати – треба подумати, як правильно розпорядитися тими землями», – зазначив Кучма.

У селищі Немішаєве Київської області на землю взагалі не чекають. Як розповідає голова Сергій Замідра – територія ще у громаду не увійшла, тому не претендувала на гектари. Та й не планує – бо більшість с/г земель біля сіл належать аграрній науці та освіті, а відбирати в освітян землю жителі наміру не мають.

«У межах Немішаєвого землі с/г призначення – це переважно землі освіти, агротехнічного коледжу НУБІПу та землі науки. Тому, наскільки я розумію, ймовірно, цих земель історія, яку озвучував Зеленський, не буде стосуватися. У нашій майбутній Немішаєвській ОТГ, з селами Немішаєве та Клавдієво, цілком ймовірно, що в рамках озвученого, жодні землі додаткові не надійдуть. У нас на території Інститут картоплярства, який є платником податків. Він є важливим для нашої громади, бо наука приносить надходження до бюджету. Ми вважаємо, що наука має підніматися. І враховуючи ситуацію, яка склалася з коронавірусом, коли потрібна наука, ми підтримуємо її розвиток», – зазначив Замідра та додає, що якби навіть так сталося, що землі науки передадуть громаді, про витрату коштів від неї приймали б рішення колегіально – громадою та комісією від Інституту картоплярства.

Для довідки: структура власності с/г угідь в Україні має такий вигляд: приватна власність – 31 млн. га, державна власність – 8,7 млн га (10,4 млн га за даними Держгеокадастру), комунальна власність – 1,7 млн га.

Станом на 2019 рік з 10,4 млн га державної землі: 1,7 млн га – передано ОТГ, 1,6 млн га – передано в оренду, 1,4 млн га – землі запасу, 1,3 млн га – перебувають у постійному користуванні, 0,7 млн га – розташовані на окупованих територіях, 0,6 млн га – у приватній власності.

 

AgroPolit.com

Про "Земельну спілку України"

 

 

Асоціація "Земельна Спілка України" (ЗСУ) була заснована в 2004 році групою землевпорядних організацій. Асоціація є недержавною неприбутковою організацією.
 

Клієнти та партнери

  • Комітет з питань аграрної політики та земельних відносин ВР
  • Міністерство аграрної політики та продовольства
  • Держгеокадастр
  • Міністерство юстиції України
  • Державна реєстраційна служба України
  • Національний Університет біоресурсів і природокористування України
  • Проект USAID АгроІнвест
  • Проект USAID Правова країна
  • United Nations Development Programme (UNDP)
  • Food and Agriculture Organization (FAO)
  • BVVG Bodenverwertungs- und -verwaltungs GmbH
  • Асоціація фермерів та приватних землевласників України
  • Український союз промисловців та підприємців
  • Українська національна іпотечна асоціація
  • Асоціація адвокатів України
  • Український клуб аграрного бізнесу

Змі про нас

Земельна реформа 2021 – дорожня карта запуску ринку землі

Детальніше...

Війна за ринок землі – законопроєкт №2194...

Детальніше...

Зміна підходу до розрахунку нормативної грошової оцінки землі – що зміниться для аграріїв та власників паїв?

Кабінет Міністрів України пропонує затвердити нову уніфіковану методику нормативної грошової оцінки (НГО) земельних ділянок. Відповідний проєкт постанови уряду розміщено на сайті Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства. AgroPolit.com дізнався думку авторів постанови, землевпорядників та фахівців із земельних питань про причини та наслідки нововведень.

Детальніше...

Голова Держгеокадастру пояснив, що буде з орендою паїв після земельної реформи

Детальніше...

Земля громадам від Президента: де її шукати?

Детальніше...

Роман Лещенко – про передачу державних земель народу, інвентаризацію, корупцію, детінізацію, безоплатну приватизацію

Детальніше...

Держгеокадастр за 2 місяці скоротить 60% працівників

Держгекокадастр за 2 місяці скоротить 60% працівників. Про це під час Всеукраїнського земельного форуму заявив керівник Держгеокадастру Роман Лещенко. 
Детальніше...

Бюджет України-2021: завдання вижити – пошук ресурсів для покриття дефіциту

Детальніше...

Суд заарештував земельні ділянки Андрія Вавриша - "Наші Гроші"

Детальніше...

Що не так із новим податком на землю

Детальніше...

Послуги

Увага!

Земельна спілка України

- не надає безкоштовних консультацій

- не допомагає безкоштовно отримати і оформити землю

- не займається оформленням окремих ділянок площею менше 2,1 га або паїв

- не працює у вихідні і святкові дні

 

Для замовлення послуг звертайтеся за телефонами:

38 098 508 80 00

Наша електронна пошта

office@zsu.org.ua

 

 

Асоціація «Земельна спілка України» надає послуги на території всієї України через мережу з більш ніж 40 представництв і партнерських організацій:

 

Усні консультації

 

Письмові консультації

 

Земельні спори (в тому числі межові). Їх вирішення в суді

 

Оскарження упереджених висновків державних органів щодо документації із землеустрою та оцінки земель

 

Первинна громадська науково-технічна експертиза документації із землеустрою та оцінки земель

 

Безпілотні технології в сільському господарстві

 

Безпілотні технології в промисловості

 

Проект відведення земельної ділянки. Технічна документація із землеустрою

 

Купівля-продаж землі

 

Оптимізація плати за землю

 

Аудит земельної ділянки

 

Підготовка договорів і кошторисів щодо землевпорядних послуг

 

Інвентаризація земель

 

Топозйомка 1:500, 1:2000

 

Представництво інтересів

 

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки

 

Винесення в натуру меж земельної ділянки

 

Зміна цільового призначення (переведення земель)

 

Оформлення договорів оренди землі та їх подовження

 

Переоформлення земельної ділянки на нового власника

 

Брокерські послуги

 

Законотворча діяльність та лобіювання інтересів

 

Консолідація земель сільськогосподарського призначення (формування єдиних масивів)

 

Розділ і об'єднання земельних ділянок

 

Розробка еколого-економічного обґрунтування

 

Експертна грошова оцінка земельної ділянки

 

Комерційні послуги для фермерів

 

Супровід угод, пов'язаних із землею

 

Чому клієнти обирають Земельну спілку України?

 

З послугами для агробізнесу Ви можете ознайомитися на наших сайтах (http://zem.com.ua/ та http://koshyl.wix.com/land-for-garden)

 

Послуги для компаній

 

 

 

 

 

Послуги для громадян

 

 

Продати земельну ділянку
 
 
Послуги для бізнесу
 
 
Послуги для фізосіб
 
Консультації
 

Комерційні послуги та консультації т044-384-08-66044-384-08-68

© 2004-2021 Асоціація «Земельна спілка України». Усі права захищено.

Цей веб-сайт є власністю Асоціації «Земельна спілка України ». Авторські права на всі матеріали, представлені на цьому сайті, належать Асоціації «Земельна спілка України» або безпосередньому авторові цих матеріалів, якщо в тексті не вказується інше. Будь-яке копіювання, у тому числі окремих частин текстів чи зображень, публікування і републікування, передрук чи будь-яке інше поширення матеріалів, що містяться на цьому сайті, в якій би формі та яким би технічним способом воно не здійснювалося, дозволено при умові обов'язкового вказання активного гіперпосилання на цей сайт.