РОЗ’ЯСНЕННЯ щодо здійснення грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу

Зважаючи на неодноразові звернення представників органів місцевого самоврядування та оцінювачів щодо надання роз’яснень з приводу необхідності проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства, при відчуженні земельних ділянок державної та комунальної власності, відзначаємо, що відповідне питання вичерпно врегульоване Земельним кодексом України від 25.10.2001 № 2768-III та Законом України від 11.12.2003 № 1378-IV «Про оцінку земель».

Зокрема, порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам встановлений статтею 128 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III. Цей порядок передбачає, що ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться організаціями, які мають відповідну ліцензію на виконання цього виду робіт, на замовлення органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Ціна земельної ділянки площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд визначається за нормативною грошовою оцінкою, вказаною в технічній документації.

Згідно Закону України від 11.12.2003 № 1378-IV «Про оцінку земель» експертна грошова оцінка земельних ділянок – це результат визначення вартості земельної ділянки та пов'язаних з нею прав оцінювачем (експертом з питань оцінки земельної ділянки) із застосуванням сукупності підходів, методів та оціночних процедур, що забезпечують збір та аналіз даних, проведення розрахунків і оформлення результатів у вигляді звіту. Згідно статті 13 цього ж Закону України, відчуження та страхування земельних ділянок, що належать до державної або комунальної власності, є випадком обов’язкового проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок.

Таким чином, для продажу земельних ділянок державної та комунальної власності використовується вартість земельної ділянки, що визначена за її експертною грошовою оцінкою, яка проведена організацією, яка має ліцензію на виконання землеоціночних робіт.

Щодо справляння збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, то згідно пункту 9 статті 1 Закону України від 26.06.1997 № 400/97-ВР «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування», платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є, серед іншого, підприємства, установи та організації незалежно від форм власності та фізичні особи, які придбавають нерухоме майно, за винятком державних підприємств, установ і організацій, що придбавають нерухоме майно за рахунок бюджетних коштів, установ та організацій іноземних держав, що користуються імунітетами і привілеями згідно із законами та міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, а також громадян, які придбавають житло і перебувають у черзі на одержання житла або придбавають житло вперше. Стаття 2 цього ж Закону України визначає, що об'єктом оподаткування є вартість нерухомого майна, зазначена в договорі купівлі-продажу такого майна.

Таким чином, законодавство про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування чітко встановлює, що базою для визначення збору є не спеціально проведена оцінка земельної ділянки, а вартість ділянки, що зазначена у договорі купівлі-продажу, котра при продажу земельних ділянок державної та комунальної власності визначається за їх експертною грошовою оцінкою. Зважаючи на це, потреби у проведенні оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства, у разі продажу земельних ділянок державної та комунальної власності немає.

Слід окремо відзначити, що оцінка нерухомого майна для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, здійснюється у обмеженій кількості випадків, передбачених статтею 172 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, з метою визначення бази оподаткування доходу, отриманого платником податку від продажу (обміну) нерухомого майна. У випадку продажу земельних ділянок державної та комунальної власності, коли вигодонабувачем є відповідний бюджет, необхідність оподаткування одержуваного бюджетом від продажу доходу чинним законодавством України не передбачена.






Читайте також: Щодо спільної власності на земельну ділянку


 

© 2012 Асоціація «Земельна спілка України». Всі права захищено.
Дана інформація була підготовлена Асоціацією «Земельна спілка України». Забороняється відтворення та використання повністю або будь-якої частини даної інформації у будь-якому форматі, включаючи графічний, електронний, копіювання, передрук чи використання в будь-який інший спосіб без письмової згоди Асоціації «Земельна спілка України».

Продати земельну ділянку
 
 
Послуги для бізнесу
 
 
Послуги для фізосіб
 
Консультації
 

Комерційні послуги та консультації т044-384-08-66044-384-08-68

© 2004-2021 Асоціація «Земельна спілка України». Усі права захищено.

Цей веб-сайт є власністю Асоціації «Земельна спілка України ». Авторські права на всі матеріали, представлені на цьому сайті, належать Асоціації «Земельна спілка України» або безпосередньому авторові цих матеріалів, якщо в тексті не вказується інше. Будь-яке копіювання, у тому числі окремих частин текстів чи зображень, публікування і републікування, передрук чи будь-яке інше поширення матеріалів, що містяться на цьому сайті, в якій би формі та яким би технічним способом воно не здійснювалося, дозволено при умові обов'язкового вказання активного гіперпосилання на цей сайт.