1. Законодавчі та нормативні зміни
23 серпня 2014 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо питань оціночної діяльності» від 29 травня 2014 року № 1284-VII.
Закон став одним із важливих кроків на шляху ліквідації запровадженої у 2013 році корупційної схеми т.зв. «оцінки для цілей оподаткування», завдяки якій обмежене коло оцінювачів змогли монопольно надавати послуги з оцінки майна під час його відчуження. Цим Законом України внесено зміни в Закон України «Про Фонд державного майна України» та у «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012-2014 роки», якими усунуто законодавче підґрунтя для здійснення «податкової оцінки» за спеціальними правилами. Відтепер законодавство передбачає, що оцінка об’єктів приватизації, а також оцінка іншого майна, майнових прав, у тому числі нормативна грошова оцінка, здійснюється відповідно до законодавства з питань оціночної діяльності.
Звертаємо увагу, що визначення вартості земельних ділянок та прав на них здійснюється за експертною грошовою оцінкою земельних ділянок, яка проводиться відповідно до Закону України «Про оцінку земель».
2. Акти органів виконавчої влади у сфері земельних відносин
29 серпня 2014 року набрав чинності наказ Міністерства юстиції України від 11.08.2014 № 1321/5 «Про відновлення доступу до деяких реєстрів інформаційної системи Міністерства юстиції України»
Наказом, у зв’язку із завершенням бойової операції стосовно звільнення окремих міст Східної України у рамках проведення антитерористичної операції, відновлено нотаріальні дії та державну реєстрацію речових прав та їх обтяжень, а також доступ користувачів до Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб – підприємців на території Попаснянського району, міст Сєвєродонецьк, Рубіжне та Лисичанськ Луганської області.
21 серпня 2014 року прийнято наказ Держземагентства України за № 281 «Про утворення робочої групи з питань вироблення стратегічних напрямів для запровадження системи внутрішнього контролю в Державному агентстві земельних ресурсів України»
Наказом створено робочу групу з питань вироблення стратегічних напрямів для запровадження системи внутрішнього контролю в Державному агентстві земельних ресурсів України, в яку включено 21 працівник відомства. Робочій групі у десятиденний строк з дати видачі наказу доручено провести інвентаризацію завдань і функцій, виконання яких законодавчо закріплено за Держземагентством України, а також до 31.10.2014 визначити у кожному структурному підрозділі Держземагентства України ризики, які впливають на досягнення мети і стратегічних цілей діяльності Держземагентства України, здійснити їх оцінку, визначити способи реагування на них і розробити відповідні заходи контролю з метою мінімізації їх впливу.
Представники громадських та професійних організацій до участі у робочій групі Держземагентством України не залучаються.
20 серпня 2014 року зареєстровано наказ Міністерства юстиції України від 15.08.2014 № 1354/5 «Про тимчасові заходи щодо надання послуг з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розташоване в межах територій Луганської та Донецької областей»
Наказом встановлено, що заяви про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, розташоване в межах територій Луганської та Донецької областей, можуть подаватися як до будь-якого органу державної реєстрації прав на території області, в межах якої розташоване нерухоме майно, так і до органів державної реєстрації прав Харківської, Полтавської, Дніпропетровської, Запорізької, Житомирської, Сумської та Чернігівської областей.
Прийнятий наказ дозволить до звільнення окремих міст та районів Східної України у рамках антитерористичної операції забезпечувати захист прав та законних інтересів фізичних та юридичних осіб у питаннях реєстрації речових прав на нерухоме майно.
Прийнято наказ Держземагентства України від 27.08.2014 № 282 «Про проведення службового розслідування».
Наказом утворено комісію з проведення службового розслідування стосовно діяльності начальника Головного управління Держземагентства у Київській області Іщука Миколи Васильовича.
Відзначимо, що Микола Іщук очолив Головне управління Держземагентства у Київській області 30 квітня 2014 року. За першою освітою він лікар (закінчив Львівський державний медичний університет ім. Данила Галицького), хоча у подальшому отримав кваліфікацію юриста та спеціаліста із землевпорядкування та кадастру. Працював у військовому інституті при НУ «Львівська політехніка», спеціалістом Головного управління земельних ресурсів у Закарпатській області, директором ПП "Вихор", інженером у Львівській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", головним спеціалістом Управління земельних ресурсів у м. Львові, заступником начальника Головного управління земельних ресурсів у Львівській області.
Прийнято наказ Держземагентства України від 27.08.2014 № 283 «Про проведення службового розслідування».
Наказом утворено комісію з проведення службового розслідування стосовно заступника начальника Головного управління Держземагентства у Тернопільській області Луцика Ігоря Олеговича.
Ігор Луцик працює на посаді заступник начальника Головного управління Держземагентства у Тернопільській області з липня 2014 року. Перша освіта – «Педагогіка і методологія середньої освіти. Трудове навчання» (Тернопільський державний педагогічний університет ім. В.Гнатюка), хоча у подальшому отримав кваліфікацію юриста та магістра з державної служби. З 2003 року працював в Тернопільській міській раді у відділі земельних ресурсів.
19 серпня 2014 року набрав чинності спільний наказ Міністерства юстиції України та Міністерства аграрної політики та продовольства України від 05.08.2014 № 1283/5/291 «Про затвердження Змін до наказу Міністерства юстиції України, Міністерства аграрної політики та продовольства України від 03 грудня 2012 року № 1779/5/748»
Цей наказ носить технічний характер. Ним змінено Регламент надання інформації про зареєстровані земельні ділянки органу державної реєстрації прав та про зареєстровані права на земельні ділянки органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, а також визначено нову структуру даних інформаційного файла про зареєстровані земельні ділянки та файла про зареєстровані речові права на земельні ділянки
Відзначимо, що недосконалість процедур інформаційного обміну органів, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, часто не лише створює проблеми для споживачів відповідних адміністративних послуг, але й стає причиною виникнення шахрайств із нерухомим майном (наприклад, т.зв. «подвійна оренда» земельних ділянок).
На жаль, прийнятий наказ все ще не вирішує проблему міжвідомчого обміну інформацією про права на земельні ділянки, які були зареєстровані до 1 січня 2013 року у Державному реєстрі земель.
13 серпня 2014 прийнята Постанова Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно» за № 337.
Постановою вносяться зміни до Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 р. № 868 «Про затвердження Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно».
Постановою виключено необхідність нотаріального посвідчення справжності підпису співвласників багатоквартирного будинку на їх згоді на добудову аттикових і мансардних поверхів та приєднання місць загального користування. Крім того, не потребуватимуть нотаріального посвідчення письмові заяви співвласників про розподіл часток у спільній власності на реконструйований об’єкт нерухомого майна та заяви про розподіл часток у спільній власності на новозбудований або реконструйований об’єкт нерухомого майна у зв’язку з набуттям права спільної власності на такий об’єкт.
Важливим є удосконалення процедури проведення державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що розташовані на території сільських рад та закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 р., заінтересованою особою може бути особа, за якою закріплені особові рахунки в погосподарських книгах відповідних сільських рад.
Відтепер, для проведення державної реєстрації прав з видачею свідоцтва на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що розташовані на території сільських рад та закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 р., заявник подає державному реєстратору прав:
· документ, що підтверджує виникнення, перехід та припинення речових прав на земельну ділянку (при чому цим документом може також вважатися рішення сільської ради щодо передачі (надання) земельної ділянки у власність або користування;
· виписку з погосподарської книги, яка надається виконавчим органом сільської ради, сільським головою (у разі, коли виконавчий орган не створений) або відповідною архівною установою;
· технічний паспорт на об’єкт нерухомого майна (у разі, коли у виписці з погосподарської книги відсутні відомості про технічні характеристики об’єкта нерухомого майна).
Крім того, постанова передбачає, що документи, подані особою, що залучала кошти фізичних та юридичних осіб (замовником будівництва), після виготовлення електронних копій шляхом сканування та розміщення у Державному реєстрі прав, повертаються такій особі.
13 серпня 2014 року набрала чинності Постанова Кабінету Міністрів України «Про реорганізацію територіального органу Державного агентства земельних ресурсів» від 6 серпня 2014 р. № 305.
Кабінет Міністрів України реорганізував управління Державного агентства земельних ресурсів у Вінницькому районі шляхом поділу з утворенням управління Державного агентства земельних ресурсів у Вінницькому районі та управління Державного агентства земельних ресурсів у м. Вінниці.
Вбачається, що такий підхід є цілком виправданий, оскільки специфіка роботи органів земельних ресурсів у великих містах та сільських районах істотно різниться. Відзначимо також, що міський голова Вінниці Володимир Гройсман у лютому 2014 року був призначений віце-прем’єр-міністром України.
05 серпня 2014 року набрав чинності наказ Міністерства юстиції України «Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 17 квітня 2012 року № 595/5» від 22.07.2014 № 1184/5.
Наказом вносяться зміни до наказу Міністерства юстиції України від 17 квітня 2012 року № 595/5 «Про впорядкування відносин, пов’язаних із державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та до Вимог до заповнення заяв (запитів) у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджені наказом Міністерства юстиції України від 17 квітня 2012 року № 595/5 «Про впорядкування відносин, пов’язаних із державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Наказом встановлено, що заяви (запити) у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень можуть подаватися шляхом їх формування органом державної реєстрації прав за допомогою відповідного програмного забезпечення, сумісного з програмним забезпеченням Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Крім того, заявник має перевіряти внесені до заяви (запиту) відомості та засвідчувати їх правильність своїм підписом.
01 серпня 2014 року набрала чинності Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України» від 9 липня 2014 р. № 294.
Постановою затверджено Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України. Основними завданнями Держархбудінспекції є реалізація державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, а саме:
· внесення на розгляд Віце-прем’єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства пропозицій щодо забезпечення формування державної політики з питань, що належать до сфери діяльності Держархбудінспекції;
· здійснення державного контролю та нагляду за дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил;
· виконання дозвільних та реєстраційних функцій у будівництві, ліцензування у визначених законодавством випадках.
Відзначимо, що саме Держархбудінспекція серед іншого:
· приймає в установленому порядку в експлуатацію закінчені будівництвом об’єкти (видає відповідні сертифікати, реєструє декларації про готовність об’єкта до експлуатації та повертає такі декларації);
· реєструє повідомлення та декларації про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення та декларації про початок виконання будівельних робіт та у визначених законодавством випадках повертає такі декларації;
· у визначених законодавством випадках видає дозволи на виконання будівельних робіт, відмовляє у видачі таких дозволів, анулює дозволи на виконання будівельних робіт тощо.
3. Узагальнення та практика судових органів з земельних питань
Постанова Вищого господарського суду України «Про внесення змін і доповнень до деяких постанов пленуму Вищого господарського суду України» від 10.07.2014 № 6.
У зв'язку зі змінами, які відбулися в законодавстві України, та з питаннями, які виникають у судовій практиці щодо застосування господарськими судами норм матеріального і процесуального права, постановою вносяться зміни і доповнення до деяких постанов пленуму Вищого господарського суду України, що стосуються земельних відносин.
Зокрема, Пленум Вищого господарського суду України відзначає, якщо у договорі оренди землі сторони визначили, що орендар зобов'язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством, а він не виконав чи виконав неналежним чином свій обов'язок щодо розрахунку розміру орендної плати і це призвело до виникнення заборгованості, то з урахуванням вимог частини першої статті 15, частин першої і другої статті 21 Закону України "Про оренду землі", статті 526 ЦК України і статті 193 ГК України така заборгованість підлягає стягненню з орендаря за позовом орендодавця.
Крім того, аналізуючи деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, Пленум Вищого господарського суду України відзначив, що відсутність у договорі оренди землі хоча б однієї з істотних умов є підставою для визнання його недійсним (частина друга статті 15 Закону України "Про оренду землі"). При цьому вирішуючи спір про визнання договору оренди землі недійсним у зв'язку з відсутністю в ньому передбаченої частиною першою статті 15 названого Закону істотної умови суд має застосовувати цю ж норму у редакції, що була чинною на момент укладення договору, а не на момент його державної реєстрації.
Читайте також: Огляд змін у земельному законодавстві, які відбулися у липні 2014 року
© 2014 Асоціація «Земельна спілка України». Всі права захищено.
Дана інформація була підготовлена Асоціацією «Земельна спілка України». Забороняється відтворення та використання повністю або будь-якої частини даної інформації у будь-якому форматі, включаючи графічний, електронний, копіювання, передрук чи використання в будь-який інший спосіб без письмової згоди Асоціації «Земельна спілка України».