Відповідно до ст. 81 Земельного кодексу України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі:
- придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами;
- безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності;
- приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування;
- прийняття спадщини;
- виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
Статтею 125 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до положень Земельного кодексу України (стаття 126) до документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку, належать:
- державний акт про право власності на земельну ділянку,
- цивільно-правова угода щодо відчуження земельної ділянки (договір купівлі – продажу, дарування, довічного утримання тощо),
- свідоцтво про право на спадщину.
При цьому, у тому випадку, коли право власності на земельну ділянку посвідчується відповідною цивільно-правовою угодою чи свідоцтвом про право на спадщину, такі документи не є самостійними правовстановлюючими документами, оскільки до них в обов’язковому порядку має бути долучений державний акт про право власності на земельну ділянку, що була відчужена чи успадкована.
Зверніть увагу! При набутті у власність земельної ділянки законодавство України не вимагає виготовлення нового державного акта на право власності. Однак ця норма застосовується виключно, коли перехід права власності на земельну ділянку здійснюється без зміни її меж та/або цільового призначення.
У разі придбання земельної ділянки за договором купівлі-продажу (прийняття спадщини) алгоритм одержання права власності на земельну ділянку виглядатиме наступним чином:
КРОК 1. Нотаріус при посвідченні договору купівлі-продажу земельної ділянки (або при видачі свідоцтва про право на спадщину) долучає державний акт про право власності на земельну ділянку до договору купівлі-продажу (або свідоцтва про право на спадщину) та проставляє на цьому акті відмітку про перехід права власності.
Довідка. Порядок здійснення відмітки про перехід права власності на земельну ділянку визначений Постановою Кабінету Міністрів України від 6 травня 2009 року № 439 «Про деякі питання посвідчення права власності на земельну ділянку».
Також необхідно мати на увазі, що нотаріус при видачі свідоцтва про право на спадщину на земельну ділянку проставляє на державному акті відмітку про перехід права власності за наявності витягу з Поземельної книги, а з набранням чинності Закону України «Про Державний земельний кадастр» - або витягу з Поземельної книги або витягу з Державного земельного кадастру.
Таким чином, для оформлення спадщини на земельну ділянку нотаріусу, серед іншого, надаються відповідний правовстановлюючий документ на земельну ділянку, яка успадковується, а також витяг з Поземельної книги.
КРОК 2. Реєстрація права на земельну ділянку в органах земельних ресурсів. Для цього необхідно подати договір купівлі-продажу (свідоцтво про право на спадщину) та державний акт на право власності на земельну ділянку.
Майте на увазі! Орган, який здійснює реєстрацію прав на нерухоме майно, проставляє відмітку про реєстрацію прав на земельну ділянку на державному акті протягом 14 днів з дня отримання зазначеного документа. У відмітці зазначається документ, на підставі якого відбулося відчуження.
Саме з моменту реєстрації прав на земельну ділянку набувач цих прав згідно договору купівлі-продажу (або на підставі свідоцтва про спадщину) зможе вважати себе власником земельної ділянки.
Звертаємо увагу! У разі прийняття у спадщину іноземним громадянином або особою без громадянства земельної ділянки сільськогосподарського призначення, така особа зобов’язана протягом року відчужити таку земельну ділянку. Невиконання зазначеної вимоги є підставою для примусового припинення прав на земельну ділянку, що здійснюється у судовому порядку.