Запрошуємо приєднатися до Телеграм каналу від Земельної спілки України "Про землю" https://t.me/UAzem На каналі  - новини законодавства (проекти законів), цікаві земельні новини...

Розвиток села чи високоефективне виробництво?

12.01.2018

Держава Україна, на превеликий жаль, з початку земельної реформи фактично не дала відповіді на головне питання — яке сільське господарство ми б хотіли мати у стратегічній перспективі? Переслідуючи мету високоефективного індустріалізованого виробництва, на задній план відходить не просто соціальний розвиток села, а взагалі існування сільського населення. Чим це може обернутися у подальшому і як цьому запобігти, розповів заступник голови ради Асоціації «Земельна спілка України», доктор економічних наук Андрій МАРТИН.
 
Чим загрожує агрохолдингізація
Упродовж останнього десятиріччя в Україні відбувається інтенсивна корпоратизація сільськогосподарського виробництва. Малі та сімейні фермерські господарства через відсутність належного доступу до зовнішніх ринків сільськогосподарської продукції та недорогих кредитних ресурсів поступово втрачають конкурентоспроможність. Таким чином, у аграрному секторі економіки впевнено зростає питома вага корпоративних підприємств холдингових компаній, які займаються індустріальним товарним сільськогосподарським виробництвом. Якщо все залишити як є, то вже у найближчі десятиріччя малі та середні ферми можуть практично зникнути, а сільське господарство стане вотчиною агрокорпорацій.
 
Тривожним є факт, що корпоратизація сільського господарства України призводить до щорічної втрати близько 100 тис.  робочих місць у галузі. Справа в тому, що малі та сімейні ферми для обробітку 1 тис.  га землі задіють кілька десятків працівників. Тим часом агрохолдинги завдяки використанню потужної техніки створюють лише три — чотири робочих місця. Якщо ж Україна рухатиметься шляхом агрохолдингізації сільського господарства, через 15 — 20 років сільське населення може залишитися без роботи. Відтік молоді, пов’язаний із пошуками джерел доходу, призведе до серйозних змін у соціальній структурі сільських територій. Фактично цей процес вже запущений — щороку з карти України зникає від 30 до 50 сільських населених пунктів.
 
Державі для збереження заселеності сільської місцевості і зайнятості населення треба подумати про механізми підтримки конкурентоспроможності та життєздатності малих та сімейних ферм. Скажімо, у Європейському Союзі близько 36 % загального бюджету спільноти витрачається на так звану спільну сільськогосподарську політику, в тому числі дотації. Це великі кошти, якщо врахувати, що вони йдуть на підтримку рівня життя всього 6 % населення ЄС, які займаються сільським господарством і створюють лише 1,5 % ВВП Євросоюзу.
 
Україна, на жаль, таких грошей не має. Проте існує безліч форм підтримки, наприклад, зменшення податкового навантаження для малих та сімейних фермерських господарств, створення певних стимулів для сільської молоді у вигляді «підйомних» коштів тощо.
 
Наразі Україна розбудовує сільське господарство, яке в найближчі роки буде представлене, умовно кажучи, тисячею великих компаній. Але вони даватимуть доходи своїм господарям і аж ніяк не впливатимуть позитивно на збільшення кількості робочих місць та рівномірний розподіл доходів від агробізнесу серед сільського населення.
 
Земельний «серіал»
Розвиток села суттєво гальмує земельна реформа, яка триває в Україні вже 26-й рік поспіль. Слід нагадати, що реформа проводилась у два етапи: землі близько 12 тис.  колишніх колгоспів і радгоспів — а це приблизно 27 млн га — спочатку були передані у колективну власність сільськогосподарських підприємств. Надалі відбулися їх поділ на 6,9 млн окремих землеволодінь і передача у власність працівників цих підприємств та пенсіонерів з їх числа. Відтак 15 % населення України стали власниками земельних часток-паїв, щоправда, без права вільного розпоряджання цими ділянками.
 
Життя показало, що перетворити пайо­виків на фермерів західноєвропейського зразка Україні так і не вдалося. Лише близько 120 тис. осіб, а це менше 1 % сільського населення, працює у фермерських господарствах. Адже щоб стати самостійним виробником, крім земельної ділянки треба мати гроші, підприємницькі навички, правові знання, уміння розбиратися з податками і багато інших речей, які селянам малодоступні. Тому індивідуального підприємництва в сільському господарстві, яке виготовляє продукцію і створює додану вартість, практично немає.
 
Повертаючись до питання земельної реформи, слід сказати, що фактично основні її завдання вже виконано: земля перерозподілена і передана у приватну власність. Залишилося зробити фінальний акорд — включити землю сільськогосподарського призначення у ринковий обіг, надавши власникам право самостійно визначати долю свого майна.
 
Багато економістів, експертів переконують, що завдяки запуску ринку сільськогосподарських земель відбудеться шалений прорив. Насправді це не зовсім так. Пшениця чи кукурудза не змінить кардинально урожайність від того, буде вона рости на приватній чи орендованій землі. У перші роки після запуску ринку сільськогосподарських земель інвестиційна привабливість агробізнесу навіть трохи зменшиться, адже зараз він працює дещо в тепличних умовах. Підприємці, маючи можливість орендувати землю задешево, можуть суттєво «заощаджувати», не витрачаючи значних сум на її придбання у власність. До того ж землі сільськогосподарського призначення подрібнено, середній розмір ділянки — приблизно 3 га. Середньостатистичне поле — це кілька десятків окремих земельних ділянок. Придбати одразу все поле навряд чи кому-небудь вдасться. Тому запуск такого ринку буде дуже повільним, поступовим процесом. Крім того, ринок не стрибне вище спроможності покупців, якими будуть, перш за все, нинішні орендатори ділянок.
 
І хоча інфраструктура ринку сільськогосподарських земель вже давно готова, деякі моменти ще потребують вирішення. Одне з небагатьох питань, які залишилося визначити законодавцю, — це окреслення кола покупців земельних ділянок сільськогосподарського призначення, адже їх власниками мають ставати реальні товаровиробники, які вже займаються сільським господарством. Це не допустить перетворення землі на спекулятивний ресурс, куди просто вкладаються вільні кошти.
 
Другий важливий крок — обмежити концентрацію землі в одних руках, щоб розподілити її більш-менш рівномірно і уникнути зловживань. Обмеження у 200 га в одні руки, про яке сьогодні говорять урядовці, на жаль, не обґрунтоване. Головний критерій, який має застосовуватися, — у руках однієї особи повинно концентруватися стільки землі, щоб доходи від здавання її в оренду перевищували дохід від заробітної плати. Наприклад, за нашими розрахунками, якщо людина володітиме 73 га орної землі, то дохід від її здавання в оренду перевищить середню заробітну плату по Україні. Навіщо ж тоді працювати самому, якщо можна, як рантьє, здавати землю в оренду? Таким ситуаціям слід запобігти. Земля повинна належати тому, хто на ній працюватиме. Ось у цьому головний сенс земельної реформи. Підґрунтя для її запровадження в Україні готове: є розгалужене земельне законодавство, земельний кадастр, реєстр прав, оцінка земель. Залишилось детально і правильно виписати регуляторні запобіжники, тобто визначити коло покупців і обмеження щодо економічної концентрації.
 
 

Про "Земельну спілку України"

 

 

Асоціація "Земельна Спілка України" (ЗСУ) була заснована в 2004 році групою землевпорядних організацій. Асоціація є недержавною неприбутковою організацією.
 

Клієнти та партнери

  • Комітет з питань аграрної політики та земельних відносин ВР
  • Міністерство аграрної політики та продовольства
  • Держгеокадастр
  • Міністерство юстиції України
  • Державна реєстраційна служба України
  • Національний Університет біоресурсів і природокористування України
  • Проект USAID АгроІнвест
  • Проект USAID Правова країна
  • United Nations Development Programme (UNDP)
  • Food and Agriculture Organization (FAO)
  • BVVG Bodenverwertungs- und -verwaltungs GmbH
  • Асоціація фермерів та приватних землевласників України
  • Український союз промисловців та підприємців
  • Українська національна іпотечна асоціація
  • Асоціація адвокатів України
  • Український клуб аграрного бізнесу

Змі про нас

Українцям вигадали новий податок на землю (Рос)

Детальніше...

З 15 липня діятимуть нові правила оформлення землі

В боротьбі з рейдерством 5 грудня 2019 року парламентом прийнято Закон України №340-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству» (далі – Закон № 340- IX).
Детальніше...

Як державі підготуватись до ринку землі - ДЕНИС БАШЛИК екс-голова Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру

Детальніше...

Місцевим радам дали можливість планувати території за межами населених пунктів на власний розсуд - 15 положень законопроєкту 2280

Детальніше...

Земельна реформа — це далеко не один лиш обіг сільськогосподарських земель

3 червня в рамках Першого національного онлайн-форуму для об’єднаних територіальних громад відбулась тематична дискусія.

Детальніше...

Сергей Биленко: В Украине много теневых схем аренды земли и теневого зерна

Член ради асоціації "Земельний спілка України" Сергій Біленко розповів виданню «Коментарі», які існують тіньові схеми оренди землі, що потрібно зробити, щоб їх подолати, і чи має до цього відношення законопроект №3131, який пропонує введення мінімальної податкової виплати з кожного гектара землі. (Рос.)

Детальніше...

Ринок землі: через закон 2178-10 громадам доведеться вирішувати проблеми із землями державної та комунальної власності

27.05.2020

Детальніше...

Земельна корупція: час її ліквідувати

06.12.2019

Детальніше...

"Ринок землі буде ефективним, коли володіти землею буде той, хто на ній працює", - Андрій Мартин

21.11.2019

Детальніше...

Операція антикорупція: що буде і чим займеться Держгеокадастр

09.10.2019

Детальніше...

Послуги

Увага!

Земельна спілка України

- не надає безкоштовних консультацій

- не допомагає безкоштовно отримати і оформити землю

- не займається оформленням окремих ділянок площею менше 2,1 га або паїв

- не працює у вихідні і святкові дні

 

Для замовлення послуг звертайтеся за телефонами:

38 098 508 80 00

Наша електронна пошта

office@zsu.org.ua

 

 

Асоціація «Земельна спілка України» надає послуги на території всієї України через мережу з більш ніж 40 представництв і партнерських організацій:

 

Усні консультації

 

Письмові консультації

 

Земельні спори (в тому числі межові). Їх вирішення в суді

 

Оскарження упереджених висновків державних органів щодо документації із землеустрою та оцінки земель

 

Первинна громадська науково-технічна експертиза документації із землеустрою та оцінки земель

 

Безпілотні технології в сільському господарстві

 

Безпілотні технології в промисловості

 

Проект відведення земельної ділянки. Технічна документація із землеустрою

 

Купівля-продаж землі

 

Оптимізація плати за землю

 

Аудит земельної ділянки

 

Підготовка договорів і кошторисів щодо землевпорядних послуг

 

Інвентаризація земель

 

Топозйомка 1:500, 1:2000

 

Представництво інтересів

 

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки

 

Винесення в натуру меж земельної ділянки

 

Зміна цільового призначення (переведення земель)

 

Оформлення договорів оренди землі та їх подовження

 

Переоформлення земельної ділянки на нового власника

 

Брокерські послуги

 

Законотворча діяльність та лобіювання інтересів

 

Консолідація земель сільськогосподарського призначення (формування єдиних масивів)

 

Розділ і об'єднання земельних ділянок

 

Розробка еколого-економічного обґрунтування

 

Експертна грошова оцінка земельної ділянки

 

Комерційні послуги для фермерів

 

Супровід угод, пов'язаних із землею

 

Чому клієнти обирають Земельну спілку України?

 

З послугами для агробізнесу Ви можете ознайомитися на наших сайтах (http://zem.com.ua/ та http://koshyl.wix.com/land-for-garden)

 

Послуги для компаній

 

 

 

 

 

Послуги для громадян

 

 

Продати земельну ділянку
 
 
Послуги для бізнесу
 
 
Послуги для фізосіб
 
Консультації
 

Комерційні послуги та консультації т044-384-08-66044-384-08-68

© 2004-2020 Асоціація «Земельна спілка України». Усі права захищено.

Цей веб-сайт є власністю Асоціації «Земельна спілка України ». Авторські права на всі матеріали, представлені на цьому сайті, належать Асоціації «Земельна спілка України» або безпосередньому авторові цих матеріалів, якщо в тексті не вказується інше. Будь-яке копіювання, у тому числі окремих частин текстів чи зображень, публікування і републікування, передрук чи будь-яке інше поширення матеріалів, що містяться на цьому сайті, в якій би формі та яким би технічним способом воно не здійснювалося, дозволено при умові обов'язкового вказання активного гіперпосилання на цей сайт.